人気ブログランキング | 話題のタグを見る

Best of Kanazawa~ ネコ♪ニャ~ちゃん

laptime04.exblog.jp
ブログトップ

胡瓜 Kanazawa Cucumber

金沢に来るまで胡瓜は細くって長くてポテトサラダか酢の物で生のまま食べる野菜だった。
こっちに来て、夫のお母さんが畑で作ったおっきくてヘチマみたいな大きさの胡瓜を見てびっくりした。

夏になると毎日のように胡瓜が採れるから毎日胡瓜が食卓に並んだ。
それまで胡瓜の酢の物って小鉢にちょこっと、だったけど、
おっきいお皿に山盛り。それをおかわりして食べる。
あと、胡瓜の煮物。胡瓜を加熱して食べる、私には衝撃だった。
胡瓜は出汁とお醤油だけで煮ても美味しいけど、挽肉や小間切れ肉と煮てもおいしい。
「胡瓜から水が出るから、始めは煮汁を少なめにした方がいいよ。」と夫のお母さんに教えてもらった。

I thought cucumber is a thin and long vegetable that should be eaten without cooked, such as salad or vinegared dish.

So I was surprised to see big cucumber my mother-in-law grew in her kitchen garden.
In any city in Japan except Kanazawa,a small serving of cucumber was put in a small bowl.
But things are different here.
Cucumber is piled high on a big bowl.
Everyone refills them many times.
I was stunned to know cucumber can be delicious even if they are cooked.
Slightly sweet, soy sauce-based simmered cucumber is also a wonderful accompaniment to plain steamed rice.


ケアさんが作ってくれたカレーにも胡瓜が入っていた。
半透明になった胡瓜はターメリックで黄色く染まって、スパイスの風味が染み込んでいた。
二人で出掛けた帰り、「ごはんを食べて行ってください。」と言われて、彼女のアパートでご馳走になった。
暑い日で、冷蔵庫からきちんとラップをかけたお皿に入った胡瓜のカレーをケアさんはテーブルに置きながら「わたしはつめたいカレーもすきです。」と言った。
確かに、夏に食べる冷たい胡瓜のカレーはものすごくおいしかった。
また食べたいよー。
by laptime04 | 2013-10-03 21:41